answering-islam en kristen-muslimsk dialog

Hur kan Jesus be om han är Gud?

Här är versen som säger att Herren Jesus bad:

Matt 26:36
Sedan gick Jesus med dem till ett ställe som heter Getsemane, och han sade till dem: "Sitt kvar här, medan jag går dit bort och ber." (Bibeln 2000)

Till att börja med säger den Heliga Bibeln att Gud är Ett Väsen som existerar i Tre skiljda Personer – Fadern, Sonen och den Heliga Anden. Personerna har vidare en relation med varandra och kan därför kommunicera sinsemellan.

Vidare måste klargöras vad den Kristna bönen innebär. Den Kristna bönen innebär inte endast tillbedjan, utan även kommunikation och gemenskap. Analyserar vi texten som säger att Herren Jesus ber till Fadern inser vi att Herren Jesus inte tillber, utan kommunicerar med Fadern:

Matt 26:36-39
Sedan gick Jesus med dem till ett ställe som heter Getsemane, och han sade till dem: "Sitt kvar här, medan jag går dit bort och BER." Han tog med sig Petrus och Sebedaios båda söner. Sorg och ängslan kom över honom, och han sade till dem: "Min själ är bedrövad ända till döds. Stanna här och vaka med mig." Han gick lite längre bort, kastade sig till marken och bad: "Fader, låt denna bägare gå förbi mig, om det är möjligt. Men inte som jag vill, utan som du vill." (Bibeln 2000)

Herren Jesus är Gud som blev människa och fick en mänsklig natur (Joh 1:1, 14). Därför känner Herren Jesus sorg och ängslan. Notera vidare att Herren Jesus bön inte är tillbedjan, utan Herren Jesus kommunicerar med Fadern för att lätta på Sin sorg och ängslan.

Se även vad Herren Jesus säger till Fadern när Han är på korset:

Luk 23:33-35
När de kom till den plats som kallas Skallen korsfäste de honom och förbrytarna, den ene till höger och den andre till vänster. Jesus sade: "Fader, förlåt dem, de vet inte vad de gör." De delade upp hans kläder och kastade lott om dem. Folket stod där och såg på. Rådsmedlemmarna hånade honom och sade: "Andra har han hjälpt, nu får han hjälpa sig själv, om han är Guds Messias, den utvalde." (Bibeln 2000)

Herren Jesus kommunicerar med Fadern när Han är på korset och säger att Fadern ska förlåta dessa okunniga människor som hånade Honom. Återigen, en demonstration på att Sonen och Fadern har en relation sinsemellan. Herren Jesus säger även att Han kommunicerar och har en relation med den Heliga Anden:

Joh 16:12-14
Jag har mycket mer att säga er, men ni förmår inte ta emot det nu. Men när han kommer, sanningens ande, skall han vägleda er med hela sanningen; han skall inte tala av sig själv utan förkunna det HAN HÖR och låta er veta vad som kommer att ske. Han skall förhärliga mig, TY AV MIG SKALL HAN TA EMOT DET HAN LÅTER ER VETA. (Bibeln 2000)

Notera att Herren Jesus tydligt säger att den Heliga Anden kommer att förkunna det han hör från Herren Jesus. Detta innebär med andra ord att den Heliga Anden och Herren Jesus har en kommunikation!

Följande texter visar att Kristendomen handlar om gemenskap och att Personerna i Gudomen har en gemenskap:

1 Kor 10:16
Välsignelsens bägare som vi välsignar, ger den oss inte gemenskap med Kristi blod? Brödet som vi bryter, ger det oss inte gemenskap med Kristi kropp? (Bibeln 2000)

2 Kor 13:14
Nåd från vår herre Jesus Kristus, kärlek från Gud och gemenskap från den heliga Anden åt er alla. (Bibeln 2000)

Fil 2:1-3
Om det alltså finns tröst genom Kristus, uppmuntran från kärleken och gemenskap från Anden, om det finns ömhet och medkänsla, gör då min glädje fullkomlig genom att visa enighet. Lev i samma kärlek, eniga i tanke och sinnelag, fria från självhävdelse och fåfänga. Var ödmjuka och sätt andra högre än er själva. (Bibeln 2000)

1 Joh 1:3, 6-7
Det vi har sett och hört förkunnar vi för er, för att också ni skall vara med i vår gemenskap, som är en gemenskap med Fadern och hans son Jesus Kristus… Om vi säger att vi har gemenskap med honom men vandrar i mörkret, ljuger vi och handlar inte efter sanningen. Men om vi vandrar i ljuset, liksom han är i ljuset, då har vi gemenskap med varandra, och blodet från Jesus, hans son, renar oss från all synd. (Bibeln 2000)

Kristendomen handlar om gemenskap och gemenskap är precis vad som finns i Gudomen mellan Fadern, Sonen och den Heliga Anden. När Herren Jesus ber till Fadern demonstreras gemenskapen i Gudomen. Det råder en relation i Gudomen mellan Fadern och Sonen. Herren Jesus kommunicerar med Fadern. Han tillber inte Fadern.

Nu har vi en fråga till muslimer. Vi börjar med att läsa följande verser – 2:157; 33:43; 33:56 – från den arabiska Koranen vilka vi även kommer att översätta till svenska:

أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ 

Över dem ska deras herres böner ligga och barmhärtighet och dem är rätt vägledda (2:157)

هُوَ الَّذِي يُصَلِّي عَلَيْكُمْ وَمَلَائِكَتُهُ لِيُخْرِجَكُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَكَانَ بِالْمُؤْمِنِينَ رَحِيمًا

Det är han (Allah) som ber över er och hans änglar för att leda er ur mörkret till ljuset och han är barmhärtig mot de troende (33:43)

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

Sannerligen Allah och hans änglar ber över profeten, oh ni som tror be över honom och hälsa honom vördsamt (33:56)

En bön är självfallet riktat till ett böneobjekt. De nämnda koraniska verserna säger tydligt att Allah ber för Mohammed och muslimer. Frågan är vem Allah ber till?

Somliga muslimer har försökt att bortförklara detta ofantliga problem genom att hävda att ordet för bön, som används i verserna, betyder att välsigna/att ge nåd. Detta argument kan enkelt förkastas av sakliga, arabiskt talande, personer. Ordet för välsignelse på arabiska är baraka och ordet för nåd är rahma. De arabiska orden som används i de ovannämnda verserna är:

  • salawatun (böner)  صَلَوَات
  • yusallee (han ber)  يُصَلِّي
  • yusalloona (dem ber)  يُصَلُّونَ
  • sallo (be )  صَلُّوا

Alla dessa ord är grammatiska böjningar på ordet salat som betyder bön. Se vad följande lexikon säger om termen salat:

(1)
Svenskt uppslagsordbön [bön] bönen böner subst.begäran, önskan; anropande av Gud, tillbedjan Arabisk översättning دعاء (صلة، ابتهال، التماس، رجاء، مناشدة) (sökord "bön")

(2)
Salat
Prayer (formal payer) (ayatallah.net)

(3)
Prayer
Prayer (salat or salah in Arabic) is one of the Five Pillars of Islam. All Moslems are expected to pray five times a day. These are fixed prayers (including the Shahada and the opening Sura of the Koran) which can be said in private, where ever one happened to be when the time for prayer comes, or with the community in a mosque.

(4)
Salah
Prayers. There are five daily obligatory prayers… Each prayer consists of a fixed set of standings, bowings, prostrations and sittings in worship to Allah. (islamview.org)

(5)
Salah (Salat)
Arabic for Prayer. An act of physical and spiritual communication of submission to Allah. To be distinguished from Invocation (Du-a'a in Arabic). One of the Pillars of Islam.

(6)
S: (n) salat, salaat, salah, salaah (the second pillar of Islam is prayer; a prescribed liturgy performed five times a day (preferably in a mosque) and oriented toward Mecca) Länk

(7)
Meaning:
The second pillar of Islam is prayer; a prescribed liturgy performed five times a day (preferably in a mosque) and oriented toward Mecca
Classified under:
Nouns denoting cognitive processes and contents
Synonyms:
salaah; salaat; salah; salat
Hypernyms ("salat" is a kind of...):
worship (the activity of worshipping)pillar of Islam ((Islam) one of the five religious obligations accepted by all Muslims) Länk

Se även vad exegeten Ibn Kathir (död 1373) skriver om det arabiska ordet salat:

Innebörden av Salah

I det arabiska språket, är den grundläggande betydelsen av Salah bön. I religiös terminologi, används Salah för att referera till de handlingar av böjelser och prostrering, de resterande angivna handlingar kopplade till det, som anges vid vissa tider, med de kända förhållanden, och de egenskaper och krav som är känt om den. [vår översättning]

Termen salat betyder bön och betonar, i religiös terminologi, alla de akter som implicerar tillbedjan.

Det finns mer. Den muslimske biografiskrivaren Qadi Iyad (död 1149) erkänner i sitt verk att Allah, liksom änglarna och de troende, ber:

"Allah säger, 'Allah och Hans änglar BER välsignelse på profeten. O troende, be välsignelse över honom och be för frid på honom. " (33:56)

Allah meriterar Hans profet tydligt genom att först BE välsignelse över honom Själv, och sedan genom änglarnas böner, och sedan genom att även beordra Hans slavar att be välsignelse och frid på honom.

Abu Bakr ibn Furak berättade att en av de lärda tolkade profetens ord, "Lugnet i mitt öga är i bönen", vilket innebär Allahs BÖN, änglarnas och Han folks böner i gensvar till Allahs order till uppståndelsens dag. Änglarnas och människornas böner innebär att vädja för honom och Allahs BÖN innebär nåd." [vår översättning] (MUHAMMAD MESSENGER OF ALLAH, Ash-Shifa of Qadi ´Iyad, Trans. Aisha Abdarrahman Bewley, sid.25)

Notera att texten även säger att Allah ber om nåd för Mohammad. Frågan är naturligtvis vem Allahs böneobjekt är? Vem är det som Allah hoppas ska ge Mohammad nåd? Vem ber Allah till?

Qadi Iyads nästa text är intressant:

"Det sägs att betydelsen av att 'de ber' är att de åberopar välsignelse (baraka). Men när profeten lärde människor att be över honom, gjorde han en åtskillnad mellan ordet salat (bön) och baraka (välsignelse). Vi kommer att återvända till innebörden av bön på honom senare." [vår översättning] (MUHAMMAD MESSENGER OF ALLAH, Ash-Shifa of Qadi ´Iyad, Trans. Aisha Abdarrahman Bewley, sid.25)

Qadi Iyad säger tydligt att de arabiska orden salat (bön) och baraka (välsignelse) inte är synonyma utan har skiljda betydelser! Qadi Iyad skriver vidare följande här:

"Profeten gjorde en distinktion mellan salat (bön) och baraka (välsignelse) i traditionen i vilken han lärde (sina följare) att be över honom. Detta visar att de har två separata meningar." [vår översättning] (MUHAMMAD MESSENGER OF ALLAH, Ash-Shifa of Qadi ´Iyad, Trans. Aisha Abdarrahman Bewley, sid.250)

Se även:

"Salama al-Kindi sa, Ali brukade lära oss hur vi ska be över profeten på följande sätt: 'O Allah, den som spred ut den platta ytan och skapade himlen! Skänk Dina BÖNER, Dina ökande VÄLSIGNELSER och medkänslan av Din ömhet över Mohammad, Din slav och Din budbärare..." [vår översättning] (MUHAMMAD MESSENGER OF ALLAH, Ash-Shifa of Qadi ´Iyad, Trans. Aisha Abdarrahman Bewley, sid.257)

"Abdulla ibn Mas'ud brukade säga, 'O Allah, skänk Dina BÖNER, Din NÅD och Dina VÄLSIGNELSER över mästaren av budbärarna och Imamen av de gudfruktiga och den siste av profeterna, Mohammad, Din slav och budbärare…" [vår översättning] (MUHAMMAD MESSENGER OF ALLAH, Ash-Shifa of Qadi ´Iyad, Trans. Aisha Abdarrahman Bewley, sid.257)

Notera noga att de sistnämnda två texterna skiljer mellan orden salat (bön), rahma (nåd) och baraka (välsignelse) vilket bevisar att ordet salat varken betyder nåd eller välsignelse!

Notera även att följande koraniska vers, vilken vi redan citerat ovan, gör en distinktion mellan salat (bön) och rahma (nåd):

أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ

Över dem ska deras herres böner ligga och barmhärtighet och dem är rätt vägledda (2:157)

Det finns mer. Följande hadith säger att Allah kommer att fungera som en medlare och be för muslimer på domedagen:

Sahih Bukhari
Volume 9, Book 93, Number 532s
… "Absolut! Allah felar inte ens vad gäller vikten av en atom (eller en minsta myra), utan om det finns något bra (gjort) fördubblar Han det.' (4.40) Profeten sa: "Sedan kommer profeterna och Änglar och de troende att medla, och (sist av alla) kommer den Allsmäktige (Allah) att säga, 'NU ÅTERSTÅR MIN MEDLING… [vår översättning]

Allah kommer att be för muslimer på domedagen!

Nästa text kommer från det kända biografiverket Al-Sirah al-Halabiyah som är författat av Nur al-Din al-Halabi. Kontexten rör Mohammads himmelsfärd – historien om när Mohammad, ett år innan sin migration till Medina, besökte paradiset i sällskap med ängeln Gabriel – och den intressanta texten för oss i detta sammanhang säger följande:

"Och enligt en trovärdig tradition ((när jag [Mohammad] kom fram till den sjunde himlen, sa Gabriel till mig frid vare över honom: Lugn)) alltså stanna upp lite ((för att din herre ber, jag sa: Ber han verkligen?)) och i en annan version ((hur ber han)) och enligt ännu en version ((jag [Mohammad] sa: O Gabriel ber verkligen din herre? Han sa ja, jag sa: vad säger han? Hans sa: han säger ärad helig är änglarnas och andens herre, min nåd förbigår min vrede))" [vår översättning] (Nur al-Din al-Halabi, Al-Sirah al-Halabiyah, vol.1, sid.567 [vår översättning])

Här följer texten såsom den finns i boken: 

 

Ovannämnda data har visat att den islamistiska guden Allah ber. Ha i minne att Allah inte är pluralistisk i sin gudom utan ett väsen i en person. Vem Allah ber till? Vem är Allahs böneobjekt?

Team Sverige,
Kontakta oss