answering-islam en kristen-muslimsk dialog

Mose förkunnar En Treenig Gud

Mose är en välkänd profet som Gud använde i stora avseenden på gammal testamentarisk tid. Gud använde Mose för att bland annat befria israeliterna ur slaveriet i Egypten och för att leda de till det utlovade landet Kanaan (dagens Israel). Mose har upplevt Gud som ingen annan, därför läser vi följande om Mose relation till Gud:

5 Mos 34:10-12
I Israel uppstod inte mer någon profet lik Mose, någon som Yahweh kände ansikte mot ansikte, ingen om man tänker på alla de tecken och under som Yahweh hade sänt honom att göra i Egyptens land, med farao och alla hans tjänare och med hela hans land, och om man tänker på all den väldiga kraft som Mose visade, och på alla de stora och fruktansvärda gärningar som han gjorde inför ögonen på hela Israel.

Låt oss därför titta närmare på Moses texter (Moseböckerna) för att se hur han upplevde och beskrev Gud.

Vi börjar med att läsa om när Mose blev kallad av Gud. Mose vart gift och bosatt i Sinai öknen. En dag vallade han får och då hände följande:

2 Mos 3:1-3
Mose vallade fåren åt sin svärfar Jetro, prästen i Midjan. En gång drev han fåren bortom öknen och kom till Guds berg Horeb. Där uppenbarade sig Yahweh Ängel för honom i en eldslåga som slog upp ur en buske. Han såg att busken brann av elden utan att busken brann upp. Då tänkte Mose: "Jag måste gå dit och betrakta den underbara synen och se varför busken inte brinner upp."

Herrens Ängel uppenbarade Sig för Mose i en eldslåga som slog upp ur en buske vid berg Sinai. Innan vi går vidare är det viktigt att klargöra att det hebreiska ordet för "ängel" är "malak" som i egentlig mening innebär "att vara utsänd" och kan referera till en budbärare, en profet, en kung, en domare, en skapad ängel eller Gud Själv. Detta i enlighet med Strongs hebreiska lexikon:

H4397 - malak
From an unused root meaning to despatch as a deputy; a messenger; specifically of God, that is, an angel (also a prophet, priest or teacher): - ambassador, angel, king, messenger. Länk

Ordet "malak" behöver därmed inte refererar till en skapad ängel. Herrens Ängel betyder med andra ord Herrens Utsände. Låt oss med detta sagt gå vidare.

Mose vallar alltså får när han ser Herrens Utsände uppenbara Sig i en eldslåga som slog upp i en buske. Mose gick för att betrakta den synen och då läser vi följande:

2 Mos 3:4-5
När Yahweh såg att han gick för att se efter, ropade Gud till honom UR BUSKEN: "Mose! Mose!" Han svarade: "Här är jag." Då sade Gud: "Kom inte hit! Tag av dig skorna, ty platsen där du står är helig mark."

Mose ser Herrens Utsände på avstånd i en eldslåga som slog upp i en buske (vers 2). När Mose gick för att betrakta den synen (vers 3) läser vi att Herrens Utsände identifieras som Gud Yahweh (vers 4)!

Notera vidare följande vers som säger att Mose inte vågade se på Gud Yahweh samtidigt som det är Herrens Utsände han ser på:

2 Mos 3:6
Och han sade: "Jag är din faders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud." Då dolde Mose ANSIKTET, ty han bävade för att SE PÅ GUD.

Moses vågade inte se på Herrens Utsände som Skriften identifierar som Gud Yahweh. Detta påvisar klart och tydligt att Herrens Utsände är Gud Yahweh.

Vi läser återigen att Herrens Utsände identifieras som Gud Yahweh i följande verser. Men notera att följande text även säger att Gud Yahweh har stigit ner för att rädda Sitt folk ur slaveriet och föra dem till det utlovade landet:

2 Mos 3:7-8
Yahweh sade
: "Jag har sett hur mitt folk förtrycks i Egypten, och jag har hört hur de ropar över sina plågare. Jag känner till deras lidande. Därför har JAG STIGIT NER för att rädda dem undan egyptierna och FÖRA DEM från det landet upp till ett gott och rymligt land, ett land som flödar av mjölk och honung, det land där det bor kananeer, hetiter, amoreer, perisseer, hiveer och jebusiter.

Mose frågar vidare vad Herren Utsände – som återigen identifieras som Gud Yahweh – heter och Han svarar:

2 Mos 3:13-14
Då sade Mose till Gud: "När jag kommer till Israels barn och säger till dem: Era fäders Gud har sänt mig till er, och de frågar mig: Vad är hans namn? Vad skall jag då svara dem?"  Gud sade till Mose: "Jag är den Jag Är." Och han sade vidare: "Så skall du säga till Israels barn: JAG ÄR (Yahweh) har sänt mig till er."

Herrens Utsände säger att Hans namn är "Yahweh". Detta är ett hebreiskt ord som ordagrant betyder "Jag Är". Ordet är mer än bara ett tilltalsnamn. Ordet understryker nämligen en egenskap som innebär att Gud alltid existerar, är och finns. Gud är inte skapad utan evig. Ordet "Yahweh" har därför kommit att endast tillskrivas den Sanne Guden i Gamla Testamentets texter. Faktum är att Gudsnamnet "Yahweh" förekommer mer än 6800 gånger i Gamla Testamentet och i 2 Mos 3 läser vi att Herrens Utsände tillskrivs namnet "Yahweh", vilket påvisar att den Utsände är Gud Yahweh. 

Efter att Herrens Utsände beordrar Mose att gå till Israels folk för att berätta den glada nyheten om att Gud Yahweh nu har kommit för att föra ut de ur slaveriet läser vi följande:

2 Mos 4:1-5
Mose svarade: "Men om de inte tror mig och inte lyssnar på mina ord utan säger: Yahweh har inte UPPENBARAT sig för dig?" Då sade Yahweh till honom: "Vad är det du har i handen?" Han svarade: "En stav." Han sade: "Kasta den på marken!" När han då kastade den på marken förvandlades den till en orm, och Mose flydde för den. Men Yahweh sade till Mose: "Räck ut handen och tag den i stjärten." Då räckte han ut handen och grep ormen, och den förvandlades åter till en stav i hans hand. Yahweh sade: "Genom detta skall de tro att Yahweh, deras fäders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud, har UPPENBARAT sig för dig."

Vi ser återigen att den uppenbarade Herrens Utsände identifieras som Gud Yahweh som även är Abrahams, Isaks och Jakobs Gud.

Vi läser vidare att Mose går till Farao, i sällskap med sin bror Aron, och ber honom att släppa israeliterna från slaveriet:

2 Mos 5:1-3
Därefter gick Mose och Aron till farao och sade: "Så säger Yahweh, Israels Gud: Släpp mitt folk, så att de kan hålla högtid åt mig i öknen!" Men farao svarade: "Vem är Yahweh? Skulle jag lyssna på honom och släppa Israel? Jag känner inte Yahweh, inte heller tänker jag släppa Israel." Då sade de: "Hebreernas Gud har UPPENBARAT sig för oss. Låt oss därför få gå tre dagsresor in i öknen och offra åt Yahweh, vår Gud, så att han inte kommer över oss med pest eller svärd."

Faraos reaktion var inte positiv. Han gjorde dessutom arbetet hårdare för israeliterna. Detta ledde till att folket började klaga på Mose som i sin tur förde klagan vidare till Herrens Utsände och vi läser följande:

2 Mos 5:22-6:4
Då vände Mose sig på nytt till Yahweh och sade: "Herre, varför har du handlat så illa mot detta folk? Varför har du sänt mig? Ända sedan jag gick till farao för att tala i ditt namn har han ju handlat illa mot dem, och du har inte gjort någonting för att rädda ditt folk." Men Yahweh sade till Mose: "Nu skall du få se vad jag skall göra med farao, ty genom min starka hand skall han tvingas släppa dem, och genom min starka hand skall han tvingas driva dem ut ur sitt land." Och Gud sade till Mose: "Jag är Yahweh. För Abraham, Isak och Jakob VISADE JAG MIG som Gud den Allsmäktige, men under mitt namn Yahweh gjorde jag mig inte känd för dem. Jag upprättade också ett förbund med dem och lovade att ge dem Kanaans land, det land där de bodde som främlingar."

Notera att Herrens Utsände säger att Han visade Sig för Abraham (1 Mos 17:1-2), Isak (1 Mos 26:23-24) och Jakob (1 Mos 32:24-30). Herrens Utsände säger även att Han slöt förbund med de och att Han lovade att ge de Kanaans land, dagens Israel.

Vi förstår från ovannämnda texter helt klart att Herrens Utsände uppenbarade Sig för folk och identifierar Sig själv som Gud Yahweh. Låt oss titta på ett till exempel som tydligt visar att Herrens Utsände identifieras som Gud Yahweh. Mose rapporterar följande i hans första bok:

1 Mos 16:1-13
Abrams hustru Saraj hade inte fött några barn åt honom. Men hon hade en egyptisk slavinna som hette Hagar. Och Saraj sade till Abram: "Se, Yahweh har gjort mig ofruktsam. Gå in till min slavinna. Jag kanske kan få barn genom henne." Och Abram lyssnade till Sarajs ord. När Abram hade bott tio år i Kanaans land tog hans hustru Saraj sin egyptiska slavinna Hagar och gav henne till hustru åt sin man Abram. Han gick in till Hagar och hon blev havande, men när hon märkte att hon var havande, började hon förakta sin husmor. Då sade Saraj till Abram: "Den orätt jag utsätts för skall komma över dig. Jag lade själv min slavinna i din famn, men när hon märkte att hon var havande började hon förakta mig. Yahweh skall döma mellan mig och dig." Abram sade till Saraj: "Se, din slavinna är i din hand. Gör med henne som du finner bäst." När då Saraj bestraffade henne, flydde hon bort från henne. Men Yahweh ÄNGEL fann henne vid en vattenkälla i öknen, den källa som ligger vid vägen till Shur. Han sade: "Hagar, Sarajs slavinna, varifrån kommer du och vart går du?" Hon svarade: "Jag är på flykt ifrån min husmor Saraj." Då sade Yahweh ÄNGEL till henne: "Gå tillbaka till din husmor och ödmjuka dig under henne."Yahweh ÄNGEL sade vidare:"Se, du är havande och du skall föda en son. Honom skall du kalla Ismael, ty Yahweh har hört hur du har lidit. Han skall vara som en vildåsna. Hans hand skall vara mot alla och allas hand mot honom. Och han skall bo mitt emot alla sina bröder." Och hon gav Yahweh, SOM HADE TALAT MED HENNE, ett namn. Hon sade: "DU ÄR DEN GUD som ser mig", för hon tänkte: "Har jag verkligen fått se en skymt av honom som ser mig?"

Mose skriver att Herrens Utsände uppenbarar Sig för Hagar för att trösta henne och ge henne besked om vad som skulle hända med hennes son Ismael som hon fått med Abraham. Notera dock att texten identifierar Herrens Utsände som Gud Yahweh.  

Vi kan utan tvivel säga att Herrens Utsände är Gud Yahweh, vilket Mose klart och tydligt hade lärt sig och ville förmedla i sina texter.

Efter att Mose och israeliterna hade tågat ut ur Egypten började ökenvandringen. Israeliterna vandrade från Egypten, genom Sinai öknen, för att slutligen nå det utlovade landet. Denna vandring tog dock lång tid, cirka 40 år. När israeliterna befann sig vid Sinai berget, det berg som Herrens Utsände hade uppenbarat Sig för Mose (2 Mos 3:1-14), läser vi följande:

2 Mos 24:9-11
Mose och Aron, Nadab och Abihu och sjuttio av de äldste i Israel gick dit upp. DE FICK SE ISRAELS GUD, och under HANS FÖTTER
var som ett golv av safirer, likt själva himlen i klarhet. Men han lät inte sin hand drabba de främsta av Israels barn. De SKÅDADE GUD, och sedan åt de och drack.

Notera även följande text som säger att Gud Yahweh talade med  Mose ansikte mot ansikte:

2 Mos 33:11
Och Yahweh talade med Mose ANSIKTE mot ANSIKTE
, som när en man talar med en annan. Sedan vände Mose tillbaka till lägret. Men hans tjänare Josua, Nuns son, som var en ung man, lämnade inte tältet.

Moses texter säger tydligt att Herrens Utsände är Gud Yahweh som uppenbarade Sig för människor. Men Herrens Utsände är även utsänd av någon, nämligen Gud Yahweh. Detta framgår redan av termen "Herrens Utsände". Se även följande verser där Mose klart och tydligt säger att Gud Yahweh sände den Utsände:

4 Mos 20:14-17
Mose skickade sändebud från Kadesh till kungen i Edom och lät säga: "Så säger din broder Israel: Du känner alla de vedermödor som har drabbat oss. Våra fäder drog ner till Egypten, vi bodde i Egypten under lång tid och vi och våra fäder blev illa behandlade av egyptierna. Men vi ropade till Yahweh, och han hörde vår röst och SÄNDE EN ÄNGEL som förde oss ut ur Egypten. Och se, nu är vi i Kadesh, en stad som gränsar till ditt område. Låt oss tåga igenom ditt land. Vi skall inte gå över åkrar och vingårdar och inte dricka vatten ur brunnarna. Vi skall ta Kungsvägen utan att vika av vare sig till höger eller vänster, förrän vi har kommit igenom ditt område."

Mose skriver att Gud Yahweh sände den Utsände och att det var denne Utsände som förde israeliterna ut ur slaveriet i Egypten. Moses texter pratar alltså om två Yahweh: En som utsände och En som utsändes.  

Inte nog med det, i följande text skriver Mose att han bad om att får se Gud Yahweh men fick följande svar:

2 Mos 33:20
Men mitt ansikte kan du inte få se, ty ingen människa kan se mig och leva.

Mose förmedlar att ingen människa kan se Gud Yahweh. Men enligt andra texter som vi har redogjort för förmedlar Mose att han själv och andra såg Gud Yahweh.

I Nya Testamentet läser vi följande från lärjunge Johannes Evangelium:

Joh 1:14
Ingen har någonsin sett Gud. Den enfödde [Herren Jesus], som själv är Gud och är hos Fadern, har gjort honom känd.

Lärjunge Johannes förmedlar att ingen har sätt Gud Fadern, utan Herren Jesus – som Själv är Gud och Utsänd från Gud Fadern – har gjort Fadern känd. Detta är precis vad Mose förmedlar.

Apostel Paulus skriver att Gud Fadern bor i ett ljus som ingen människa har sätt, kan se eller kommer att kunna se:

1 Tim 6:13-16
Jag uppmanar dig inför Gud, som ger liv åt allt, och inför Kristus Jesus, som under Pontius Pilatus vittnade med den rätta bekännelsen - håll ditt uppdrag obefläckat och klanderfritt till vår herre Jesu Kristi ankomst, som den salige och ende härskaren skall låta oss uppleva när tiden är inne, han som är alla konungars konung och alla herrars herre, ensam är odödlig och bor i ett ljus dit ingen kan komma, och som ingen människa har sett eller kan se. Honom tillhör ära och evig makt! Amen.

Samtidigt skriver aposteln att Herren Jesus är Gud:

Rom 9:4-5
De är ju israeliterna, som har fått söners rätt, härligheten, förbunden, lagen, gudstjänsten och löftena, de har fäderna, och från dem kommer Kristus som människa, han som är över allting, GUD, välsignad i evighet, amen.

Tit 2:13
Medan vi väntar på det saliga hoppet, att vår store Gud och Frälsare Jesus Kristus skall träda fram i härlighet.

Detta är precis vad Mose förmedlar.

Nya Testamentet lär oss vidare att Gud Fadern sände Gud Sonen (Herren Jesus):

Joh 3:16-17
Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv. Inte SÄNDE Gud sin Son till världen för att döma världen utan för att världen skulle bli frälst genom honom.

Nya Testamentet rapporterar även att Herren Jesus – som Gud Fadern sände – säger att man ska ära Honom liksom man ärar Gud Fadern:

Joh 5:21-23
Ty liksom Fadern uppväcker de döda och ger dem liv, så ger Sonen liv åt vilka han vill. Inte heller dömer Fadern någon, utan hela domen har han överlämnat åt Sonen, för att alla skall ära Sonen liksom de ärar Fadern. Den som inte ärar Sonen ärar inte heller Fadern, som har SÄNT honom.

Med detta i minne kan vi läsa följande ur femte Mosebokens sjätte kapitel:

5 Mos 6:4
Hör, Israel! Herren är vår Gud, Herren är en.

Den hebreiska texten läses på följande sätt:

Shema Yisrael Yahweh Eloheinu Yahweh Echad

Denna vers kallas för judendomens trosbekännelse som utropas av judar varje dag i samband med andakt. En litterär översättning av trosbekännelsen skulle bli:

Hör Israel Yahweh [är] våra Gudar Yahweh [är] Enhet

Det hebreiska ordet "Eloheinu" är en grammatisk börjning av "Elohim" som betyder "Gudar" vars singularis är "El" vilket betyder "Gud".

Varje gång ordet "Elohim" dyker upp i den hebreiska grundtexten har den i vanliga fall översatts som "Gud", alltså singular. Strongs hebreiska lexikon säger följande om ordet "Elohim":

H430 - elohiym
Plural of H433; GODS in the ordinary sense; but specifically used (in the plural thus, especially with the article) of the supreme God; occasionally applied by way of deference to magistrates; and sometimes as a superlative: - angels, X exceeding, God (gods) (-dess, -ly), X (very) great, judges, X mighty. Länk

Moses skriver alltså att Yahweh är Israels "Gudar" som dock är en Enhet. Det hebreiska ordet "Echad" – som vi har översatt som "Enhet" – kan beskriva en samordnad pluralitet av personer. Den Messianska juden Dr. Michael Brown förklarar ordet "Echad" på följande sätt:

"Egentligen, betyder ‘echad helt enkelt ‘en’, precis som vårt engelska ord ‘en’. Medan det kan referera till en sammansatt enhet (liksom vårt engelska ord kan, som i ett lag, ett par, etc.), refererar det inte specificerat till en sammansatt enhet. Men å andra sidan, refererar ‘echad förvisso inte till konceptet av en absolut enhet, en ide som uttrycktes tydligast under tolfte århundradet av Moses Maimonides, som hävdade att det judiska folket måste tro att Gud är yachid, ‘endast’ en. Det är ingen tvekan om att denna reaktion uppstod på grund av överdriven, utombiblisk, ‘kristen’ tro som gav judarna intrycket att kristna tillbad tre gudar. Maimonides syn är tyvärr reaktionär och går utöver vad som anges i skriften. Det finns faktiskt inte en enda vers någonstans i Bibeln som tydligt eller direkt säger att Gud är en absolut enhet." [vår översättning] (Dr. Michael Brown, Answering Jewish Objections to Jesus: Theological Objections, vol.2, sid.4, ISBN: 0801063345)

Ordet "echad" betyder alltså inte en absolut singular enhet, utan en samordnad pluralitet av personer. Följande vers från första Moseboken visar att Mose använder ordet "echad" för att betona en samordnad pluralitet av personer:

1 Mos 2:24
Därför skall en man lämna sin far och sin mor och hålla sig till sin hustru, och de skall bli ett kött (basar echad)

Mose skriver att två personer – en man och en kvinna – blir ett kött (basar echad) vid giftermål. Detta visat att ordet "echad" betonar en pluralitet i en enhet. Ordet "echad" passar därför utmärkt när man vill beskriva Treenighetsläran. Gud är Ett Väsen som existerar i Tre Personer.  

Det finns vidare ett ord i hebreiskan som betonar en absolut singularisk enhet, vilket är ordet "yachid". Se hur ordet används av Mose:

1 Mos 22:2
Då sade han: "Tag din son Isak, din ende (yachid) son, som du älskar, och gå till Moria land och offra honom där som brännoffer på ett berg som jag skall visa dig."

Om Mose i den judiska trosbekännelsen ville förneka Treenighetsläran – att Gud är Ett Väsen som existerar i Tre Personer – då kunde han ha använt ordet "yachid" (ende) som betonar en absolut singularisk enhet. Men det gjorde han inte. Mose kunde även ha använt ordet "El" (Gud) i den judiska trosbekännelsen istället för "Elohim" (Gudar) om han ville förneka Treenighetsläran. Men det gjorde han inte. Mose använde orden "Elohim" och "Echad" i den judiska trosbekännelsen för att betona att den Sanna Guden Yahweh är En Enhet (Echad) som existerar i flera Personer (Elohim).

Vi har konstaterat att Mose hade lärt känna Yahweh Fadern och skådat Yahweh Sonen (Herren Jesus), vilka är två Personer i den Heliga Treenigheten. Den Heliga Anden är den tredje Personen i den Heliga Treenigheten som Mose skrev om så fort han höll i pennan:

1 Mos 1:1-2
I begynnelsen skapade Gud himmel och jord. Jorden var öde och tom, och mörker var över djupet. Och Guds Ande svävade över vattnet.

Mose förmedlar att den Heliga Anden var aktiv i skapelsen. Detta påvisar även att den Heliga Anden är Yahweh för att Yahweh ensam gjorde allt:

Jes 44:24
Så säger Yahweh, din återlösare, han som format dig alltifrån moderlivet: Jag, Yahweh, är den som har gjort ALLT, den som ENSAM har spänt ut himlen och brett ut jorden. Vem var med mig?

Mose hade faktiskt lärt känna den Heliga Anden och uppfylldes av Honom:

4 Mos 11:10-17
Mose hörde hur folket i de olika familjerna grät, var och en vid ingången till sitt tält. Då upptändes Yahwehs vrede, och Mose blev illa till mods. Och Mose sade till Yahweh: "Varför har du gjort så illa mot din tjänare? Varför har jag inte funnit nåd inför dina ögon? Du har ju lagt bördan av hela detta folk på mig! Har då jag burit och fött hela detta folk, eftersom du säger till mig: `Bär dem i din famn, så som spädbarnet bärs av sin vårdare` in i det land som du med ed har lovat åt deras fäder? Varifrån skall jag få kött att ge åt hela detta folk? De kommer gråtande till mig och säger: Ge oss kött, så att vi får äta! Jag orkar inte ensam bära hela detta folk, det är för tungt för mig. Om det är så här du vill handla mot mig, döda mig då genast, om jag funnit nåd inför dina ögon, och låt mig slippa se detta elände". Då sade Yahwehtill Mose: "Kalla samman sjuttio män av de äldste i Israel, sådana som du vet är folkets äldste och dess tillsyningsmän bland folket. För fram dem till uppenbarelsetältet och låt dem ställa sig där hos dig. Där skall jag då stiga ner och tala med dig, och jag skall ta av DEN ANDE som är över dig och låta den komma över dem. De skall tillsammans med dig bära bördan av folket, så att du slipper bära den ensam.

Här läser vi att den Heliga Anden var över Moses. Yahweh säger att Han ska låta den Heliga Anden, som var över Mose, även komma över de sjuttio äldste som skulle hjälpa Mose att leda Israel, vilket utförs här:

4 Mos 11:24-25
Mose gick ut och talade om för folket vad Yahweh hade sagt. Och han kallade samman sjuttio män av de äldste i folket och lät dem ställa sig runt omkring tältet. Då steg Yahweh ner i molnskyn och talade till honom, och tog av den ANDE SOM VAR ÖVER HONOM och lät den komma över de sjuttio äldste. Då nu ANDEN vilade över dem började de PROFETERA, men det gjorde de sedan inte mer.

Notera att Mose förmedlar att de sjuttio började profetera, alltså förutsäga framtiden. Denna gåva fick de i samband med att den Heliga Anden kom över dem. Gåvan att kunna förutsäga framtiden är en karaktäristiska som endast tillskrivs Yahweh:

Jes 46:9-10
Kom ihåg det som har hänt i det förgångna, ty jag är Gud, och det finns ingen annan Gud, ingen som jag. Jag förkunnar från början vad som skall komma och långt i förväg det som inte har skett. Jag säger: Mitt beslut skall gå i fullbordan, allt vad jag vill kommer jag att göra.

Detta visar igen att den Heliga Anden är Yahweh som förutsäger framtiden. Mose skriver även att den Heliga Anden är en lärare:

2 Mos 31:1-5
Yahweh sade till Mose: Se, jag har kallat Besalel, son till Uri, son till Hur av Juda stam. Jag har fyllt honom med Guds Ande, med vishet och förstånd, med kunskap och med skicklighet i allt slags hantverk, så att han kan tänka ut konstfulla arbeten och utföra dem i guld, silver och koppar, slipa stenar för infattning och snida i trä, ja, utföra alla slags arbeten.

Mose förmedlar alltså att den Heliga Anden är Skapare, fyller de troende med hopp, vishet, förstånd och kan förutsäga framtiden. Detta är precis vad Nya Testamentet lär om den Heliga Anden, nämligen att den Heliga Anden är Gud:

Apg 5:1-4
En man som hette Ananias sålde tillsammans med sin hustru Safira en egendom. Med sin hustrus vetskap tog han undan något av köpesumman och bar fram en del och lade för apostlarnas fötter. Då sade Petrus: "Ananias, varför har Satan uppfyllt ditt hjärta, så att du LJÖG mot den HELIGE ANDE och tog undan en del av pengarna för jorden? Var inte egendomen din så länge du hade den kvar? Och när den var såld, var inte pengarna dina? Varför har du i ditt hjärta bestämt dig för att göra något sådant? Du har LJUGIT, inte bara för människor utan för GUD."

Den Heliga Anden får vi som gåva när vi bekänner Herren Jesus verksamhet och identitet:

Apg 2:38-29
Petrus svarade dem: "Omvänd er och låt er alla döpas i Jesu Kristi namn, så att era synder blir förlåtna. Då skall ni få den helige Ande som gåva.Ty er gäller löftet och era barn och alla dem som är långt borta, så många som Herren vår Gud kallar."

Den Heliga Anden är vår hjälpare och lärare som är fyller oss:

Joh 14:16-17, 26
Och jag skall be Fadern, och han skall ge er en annan Hjälpare, som alltid skall vara hos er, sanningens Ande, som världen inte kan ta emot. Ty världen ser honom inte och känner honom inte. Ni känner honom, eftersom han förblir hos er och skall vara i erMen Hjälparen, den Helige Ande, som Fadern skall sända i mitt namn, han skall lära er allt och påminna er om allt vad jag har sagt er.

Gal 5:22-23
Andens frukt
däremot är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trohet, mildhet och självbehärskning. Sådant är lagen inte emot.

Ovannämnda data har tydligt visat att Treenighetsläran finns beskriven i Moses Skrifter. Detta är den Sanne Guden som Nya Testamentets författare förespråkar och som vi Kristna bekänner, dyrkar, tjänar och tror på.

Team Sverige,
Kontakta oss